Yksinäisyys

Ma 20.1.2014

Viime postauksen jälkeen voi tuntua oudolta, mutta pidän yksinäisyydestä. Välillä en todellakaan kaipaa kenenkään seuraa. Jos minulla vielä olisi koira, luulen, että se ymmärtäisi minua parhaiten. Vain rauhallista kävelyä luonnon keskellä ja seurana korkeintaan koira tai nimenomaan koira. Siinä ovat parhaat yksinäisyyden ainekset.
Joskus yksinäisyydestä voi nauttia kirjan seurassa, joskus vaikka rannalla katsellen aaltoja tai auringonlaskua. Yksinäisyys on joskus parasta seuraa, on hyvä olla vain itsekseen omien ajatustensa kanssa. Onnen murusia ne hetket olivat elämäni ruuhkavuosina ja varsinkin siihen aikaan, jolloin olin myös kahden ihmisen omaishoitaja. Olen ajatellut, että on hyvä tutustua yksinäisyyteen kunnolla, niin siitä ei koskaan tule vihollista.

Kuva: © Marja-Leena Kirjonen
Nykyisin kaipaan vähemmän yksinäisyyttä, koska saan olla usein yksin tai vain kissa seurana. Nuorena yksinäisyyttä ei samalla tavalla kokenut ei onnena eikä onnettomuutena, kuten joskus näinä aikuisuuden vuosina. Olen kuitenkin tullut sinuksi yksinäisyyden kanssa ja viihdyn hyvin omassa seurassani. Kiireisen työpäivän jälkeen on ihanaa viettää rauhallista iltaa vain olemalla tekemättä mitään ja ihan yksikseen. Usein kissa kyllä kököttelee sylissäni ja kehrää, mikä joskus suorastaan häiritsee minua.

Onnea on monenlaista. Yksin olemisen onni oli parasta minulle tänään.


4 kommenttia:

  1. Toiset kokevat sen (yksinäisyyden) onnena, toiset onnettomuutena!
    Hyvää viikkoa sinulle, Marja-Leena, ja kiitos postauksesta♥♥♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin se on, Aili. Olemme kaikki tietyllä tavalla samanlaisia ja kuitenkin erilaisia, siksi yksin olo on joillekin piinaavaa yksinäisyyttä, jollekin toiselle päinvastoin. Jotkut ovat yksinäisiä, vaikka vierellä eläisi kumppani tai kokonainen perhekunta. Yksinäisyys on kai sisäinen tila, joka ei välttämättä riipu olosuhteista.

      Poista
  2. Kun saa välillä nauttia kunnolla yksinäisyydestä niin jaksaa sitten muutakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos tosiaan saa riittävästi olla omissa oloissaan, jaksaa tosiaan "sietää" lähimmäisiäänkin. ;)

      Poista

Tervetuloa lukemaan blogiani! Jätäthän viestin tai kommentin käynnistäsi minua ilahduttamaan! Luen mielelläni ajatuksiasi!

Valitettavasti anonyyminä ei tähän blogiin voi enää kommentoida eli nimettömät kommentit poistetaan. Laita siis kommenttiisi ainakin nimimerkki.

Kiitos kommentista! Palautetta on kiva saada.