Poikkesin viime keskiviikkoiltana Ateneumin Suomi-kutsuu – Aho&Soldan -näyttelyyn. Juliste Ateneumin portaiden pielessä ei tosin ollut kovin kutsuva, tuskin edes huomasin sitä, ennen kuin pois lähtiessäni. Itse näyttely sen sijaan oli todella kiinnostava. Pois lähtiessäni vasta tajusin julisteenkin hienouden.
Satuin vielä tulemaan sisään samaan aikaan, kun opas esitteli pienelle ryhmälle näyttelyä. Jäin kulkemaan heidän vanavedessään ja niin sain näyttelystä aika paljon lisätietoa, joka olisi itse pitänyt onkia jostain historian lehdiltä. Ateneumin verkkosivuilta saa myös aika mukavasti lisätietoa tästä näyttelystä. Paitsi valokuvia näyttelyssä voi katsoa myös vanhoja elokuvia. Ne eivät ole kovin pitkiä, mutta avaavat mielenkiintoisella tavalla näkymiä Suomen historiaan. Lue myös Helsingin Sanomien kirjoitus.
Lisäinfoa näyttelystä on myös Ylen sivuilla: "Aho & Soldan -yhtiön tekemissä matkailuelokuvissa rakennettiin 1930-luvun modernia Suomi-brändiä maailmalle."
Näyttely koostuu "Kotimaisen valokuvan ja elokuvan pioneerikaksikon vuonna 1925 perustamasta Aho & Soldan -yhtiön" elokuvista ja valokuvista.
Elokuvia saattoi katsoa sekä seinälle heijastettuina että kahdesta eri tietokoneruudusta, jolloin ääni tuli kuulokkeista. Pikkukuvia on valtavat määrät. Mielenkiintoisia kuvakulmia ja sen ajan uutta näkemystä, bauhausilaisuutta, jotta suomalaiset olivat käyneet Saksasta hakemassa.
Lainaan tähän suoraan hiukan asiaavalottavaa tekstiä Ateneumin sivuilta:
- "Heikki Aho (1895-1961) ja Björn Soldan (1902-1953) olivat suomalaisen elokuvan ja valokuvan merkittäviä uudistajia. He tekivät satoja lyhyitä ja pitkiä matkailu- ja dokumenttielokuvia sekä filmasivat kaksi kotimaisen näytelmäelokuvan avainteosta. Heidän valokuviaan julkaistiin kirjoissa, aikakauslehdissä ja matkailumainoksissa.
- Heikki ja Björn olivat kirjailija Juhani Ahon poikia, velipuolia ja samalla serkuksia. Heikin äiti oli Venny Soldan-Brofeldt, jonka sisar Tilly Soldan oli Björnin äiti. Veljekset hitsautuivat yhteen toisiaan täydentäen, ja elokuvista ja valokuvateoksista merkittävimmät toteutuivatkin tiimityönä."
- "Ahon ja Soldanin valokuvissa ja filmeissä on vahvoja vaikutteita montaasielokuvasta ja Bauhausin kokeellisesta hengestä. Veljekset olivat mukana valokuvaajien ABISS-ryhmässä, johon liittyivät myösVilho Setälä sekä Saksasta Suomeen muuttaneet Hans Brückner ja Heinrich Iffland. Ryhmää innoittivat moderni teollisuus, arkkitehtuuri, kaupunkien hiljentyneet hetket ja arjen sykkeessä kaduilla risteilevä liikenne. Ryhmän vuonna 1930 järjestämää näyttelyä pidetään suomalaisen valokuvataiteen käännekohtana."
Tässä vielä näkymiä näyttelystä:
Kuvassa naisia luovutetulla alueella, Aho ja Soldan (JB / Valtion taidemuseo, Kuvataiteen keskusarkisto / Kirsi Halkola) |
Isossa kuvassa on auto Jäämeren rannalla Lapissa 1937, Aho ja Soldan (JB / Valtion taidemuseo, Kuvataiteen keskusarkisto / Kirsi Halkola) |
Fimit ovat mustavalkoisia ja vaikuttavia. Kannattaa käydä katsomassa. Itse aion käydä näyttelyssä vielä uudestaan ja samalla taas kerran katsastaa tuon Ateneumin perusnäyttelynkin. EDIT: Tunnista henkilöitä Helsingin Sanomien verkkosivulla.
Suomi kutsuu - Aho & Soldan 6.5.-4.9.2011
Ateneumin taidemuseo Kaivokatu 2, 00100 Helsinki
Aukioloajat: ti, pe 10-18; ke, to 10-20; la, su 11-17, maanantaisin suljettu
Liput: 10/8 e, alle 18-vuotiaat vapaa pääsy
Aukioloajat: ti, pe 10-18; ke, to 10-20; la, su 11-17, maanantaisin suljettu
Liput: 10/8 e, alle 18-vuotiaat vapaa pääsy
Elävästä arkistosta voi katsoa ainakin yhden Björn Soldanin elokuvan, jota tosin muistaakseni ei voi nähdä nyt tuossa näyttelyssä.
Kiitos tiedosta,mielenkiintoinen näyttely.Ehkä menen katsomaan kun olen Helsingissä...
VastaaPoistaHarmi että peikon metsästä on pitkä matka tuollaisiin kuvaseikkailuihin :) Onneksi tästäkin jo näki.
VastaaPoistaaion kyllä käydä katsomassa..kunhan kerkiän.. mustavalkoiset kuvat ovat hyviä, vanhatkaan ei haalistu, kuten vanhat värikuvat, ne on kaikki pilalla niistä pitää ottaa uusi kuva musta valkoisena..
VastaaPoista